Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tema : Mari Bertani
Tajuk : Kebun Datuk Anas
Masa : 3.30 petang – 4.30 petang
Standard
Pembelajaran : 4.1.1
Objektif : Pada akhir pengajaran, murid dapat:
1. Menyebut seni kata lagu dengan sebutan yang betul dan jelas melalui nyanyian secara didik hibur.
Aktiviti | Pengisian Kurikulum | Catatan |
Set induksi. 1. Guru memaparkan gambar tunggal. 2. Murid diminta menamakan haiwan-haiwan yang terdapat dalam gambar dan bincangkan Contoh : - Bunyi haiwan | Nilai: Kasih sayang Teknik soal jawab | Lampiran 1 Gambar tunggal |
Langkah 1. 1. Guru mempamerkan seni kata lagu ‘Datuk Anas Ada Kebun’ dan membimbing murid membaca dan menyebut seni kata lagu tersebut. 2. Murid dibimbing oleh guru untuk menyanyikan lagu dengan gaya yang sesuai. 3. Murid menyanyikan lagu dengan gaya secara berkumpulan. 4. Guru dan murid menyanyi bersama-sama dengan gaya secara didik hibur. | Lampiran 2 Seni kata lagu ‘Datuk Anas Ada Kebun’ | |
Langkah 2 1. Guru menunjukkan 5 keping kad perkataan dan menyuruh murid untuk melabelkan kad perkataan pada gambar yang sesuai berdasarkan gambar lampiran 1. 2. Guru meminta murid untuk menyebut nama-nama haiwan dengan sebutan yang betul. 3.Guru meminta seorang murid untuk bercerita tentang haiwan yang telah mereka labelkan. 4. Guru meminta murid mewarnakan gambar-gambar haiwan dalam lampiran 1. | KBT -Kontekstual Nilai : Keberanian | Lampiran 3 - Kad perkataan Lampiran 1 - Kad gambar |
Penutup 1. Murid diminta menyanyikan semula lagu ‘Datuk Anas Ada Kebun’ dengan sebutan yang betul dan intonasi serta gaya yang sesuai. 2.Guru bersoaljawab dengan murid tentang haiwan ternakan yang ada di dalam kebun Datuk Anas. | Lampiran 2 - Seni kata Lagu ‘Datuk Anas Ada Kebun’ -Menilai pemahaman murid. |
EMK : Ilmu - Pendidikan Moral
Nilai - Kasih sayang, keberanian
KBT - Verbal linguistic, visual ruang.kinestetik.
Sistem bahasa : Tatabahasa :Kata nama am.
Media Seni kata lagu, gambar tunggal.kad perkataan dan lampiran.
Refleksi :
Kad Gambar (Lampiran 1)
Lampiran 2
Seni kata lagu(Irama lagu ‘Pak Mamat Ada Kebun)
Datuk Ada Kebun Anas Datuk Anas ada kebun, Iya iya o, Di kebunnya ada ayam, Iya iya o…. Kok kok ni, dan kok kok tu, Kok ni kok tu Kok, kok, kok, kok,kok Datuk Anas ada kebun, Iya iya o…. Di kebunnya ada itik. Iya iya o…. Kuek, kuek ni dan kuek kuek tu, Kuek ni kuek tu, Kuek, kuek, kuek, kuek, (Ulang untuk semua haiwan) |
Kad Perkataan (Lampiran 3)
ayam |
burung |
kucing |
kambing |
itik |
Kalau minat boleh like.... jangan malu-malu.....
______________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN ( MAKRO PENGAJARAN )
Mata Pelajaran : Bahasa Malaysia ( Tatabahasa )
Kelas : 1 Adnin
Tarikh : 28. 3. 2012
Masa : 30 minit
Bilangan Murid : 35 orang
Tema : Bersih dan Sihat
Tajuk : Badan Cergas (Kata Kerja)
Standard Pembelajaran : 5.1.4 Memahami dan menggunakan kata kerja dengan betul mengikut konteks.
Pengetahuan Sedia ada : Murid tahu bahawa perlakuan atau perbuatan adalah kata kerja.
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat ;
Aras 1 : Menyebut kata kerja mengikut konteks
Aras 2 : Membaca kata kerja dengan betul mengikut konteks.
Aras 3 : Menggunakan kata kerja dengan betul mengikut konteks.
Kemahiran Berfikir : Dapat membezakan kata kerja dengan bukan kata kerja.
Penerapan Nilai Murni : Menjaga kesihatan badan, bersenam dengan teratur.
Penggabungjalinan : Kebersihan
Penyerapan/rentasan : Pendidikan Kesihatan, Pendidikan Jasmani
Media : kad perkataan, kad gambar, lembaran kerja, buku tulis.
Langkah/masa | Isi pelajaran | Aktiviti Pengajaran Pembelajaran | Catatan | |
Aktiviti Guru | Aktiviti Murid | |||
Bacaan doa (2 minit) | Doa belajar | Guru mengarahkan murid membaca doa belajar. | Murid membaca doa belajar. | |
Set Induksi (5 minit) | Melakukan aktiviti memanaskan badan. -lari -Berdiri -lompat -depang | -Guru mengarahkan murid berdiri dan mengikut aktiviti yang guru arahkan. | -Murid melakukan aktiviti memanaskan badan seperti guru arahkan. | Senaman memanaskan badan. |
Perkembangan (18 minit) | -Menyebut aktiviti senaman yang dilakukan. -Kata kerja -Latih tubi mengeja dan menyebut kata kerja. -.Melabel gambar dengan kata kerja. *melompat *berdiri *berlari *berjalan *bermain *berbasikal *menangkap *menyapu *melambai *menulis *menendang *berenang A. Padankan kata kerja yang diberi berdasarkan gambar. B. Isi tempat kosong dengan kata kerja yang sesuai. | - Guru bersoal jawab dengan murid tentang aktiviti senaman yang dilakukan. -Guru memaparkan kad perkataan dan lekatkan di papan putih. -Guru menerangkan aktiviti/ kata kerja yang dilakukan oleh murid. -Guru meminta murid mengeja dan menyebut perkataan yang ditunjukkan secara individu dan kumpulan. -Guru memaparkan gambar menggambarkan aktiviti kepada murid pada papan putih. -Guru memberi penghargaan kepada murid . - Guru mengedarkan lembaran kerja kepada setiap murid. -Guru membimbing murid membaca ayat dengan sebutan yang betul. -Guru meminta murid membentangkan hasil dapatan. | -Murid menyatakan aktiviti senaman yang murid lakukan. -Murid mendengar penerangan guru. -Murid mengeja perkataan dan sebut seorang demi seorang dan kumpulan. -Mengikut kumpulan murid melabelkan aktiviti dengan kad perkataan yang diberi. -Murid membuat latihan bertulis dan murid membaca kuat lembaran kerja. -Murid membentangkan hasil kerja mereka. | -kad perkataan. lompat, lari, berdiri, depang Lampiran 1. -kad gambar Lampiran 2 -Kad perkataan .Nilai murni: bekerjasama dan penglibatan aktif. Lembaran kerja A Lembaran kerja B Pembentangan. |
Penutup (5 minit) | Menyatakan kata kerja yang murid telah pelajari dan yang murid tahu. | -Guru mentafsir kefahaman murid dengan cara bersoal jawab. | -Murid menjawab soalan guru. |